WyszukiwarkaEN
SIATKA

wystawa

SIATKA

godziny otwarcia

3–11 lipca

miejsce

Miejskie Hale Targowe
ul. Wójta Radtkego 36

wstęp

dostępne dla wszystkich

O wystawie:

Interwencje i działania performatywne w Halach Targowych. SIATKA to projekt artystyczny składający się z działań performatywnych, interwencji oraz interakcji na terenie Hal Targowych w Gdyni we współpracy z Stowarzyszeniem Halo Kultura. Do udziału w projekcie zaproszono czworo artystek i artystów wizualnych: Monikę Szpener, Alicję Nowicz, Dariusza Fodczuka oraz Łukasza Surowca.

Punktem wyjścia dla ich realizacji są gdyńskie Hale Targowe, zarówno jako obiekt architektoniczny, miejsce historyczne, jak i, a może przede wszystkim, rozbudowana i różnorodna tkanka społeczna, ponieważ to właśnie ludzie, ich życiorysy, biznesy, potrzeby i relacje tworzą to miejsce. Artystki i artyści przez dwa miesiące (maj, czerwiec) będą eksplorować przestrzeń Hali oraz się spotykać i wchodzić w interakcje z jej użytkownikami i użytkowniczkami, a efekty ich pracy zobaczymy już w lipcu b.r., w trakcie trwania Gdynia Design Days 2021.

DLACZEGO HALA?

Alicja NOWICZ: Badam wartości, które może oferować szeroko pojęta “hala” jako remedium na zestetyzowany świat cywilizacji zachodniej. Interesuje mnie to, co okiem wyznawcy modernizacji, postrzegane jest jako chaotyczne, zacofane i peryferyjne. “Siła peryferii” to moja myśl przewodnia z jej aspektem terapeutycznym dla zmodernizowanych i sformalizowanych fasadowych przestrzeni fizycznych i mentalnych. Hala jest dla mnie obszarem badawczym – miejscem na pograniczu – w pewnym sensie miejscem magicznym, do którego nie dotarły jeszcze twarde neoliberalne zasady. W przeciwieństwie do reszty miasta, w którym handel uliczny jest zabroniony lub gdzie 2 metry kwadratowe chodnika kosztują często więcej niż lokal usługowy, przy hali można ustawić stoisko za “ok 10 zł” dziennie.

Monika SZPENER: Hala stanowi dziś wartość historyczną, nie tylko jako obiekt architektoniczny ale przede wszystkim tożsamościowy, nosi znamiona żywego skansenu, który utrzymuje się mimo drastycznych zmian rynkowych i brutalnego kapitalizmu. Miejsce, gdzie mimo wszystko dostrzegalne są prawdziwe relacje społeczne, przeplatające się z wątkami humanizmu. Zawsze najbardziej bliski jest mi los pojedynczego człowieka. Jednak jakiś mój specyficzny rodzaj empatii nie pozwala mi pracować z taką treścią i używać jej jako tworzywa, dlatego sposób komunikacji, który zakładam w swoim projekcie, pozwala na zachowanie daleko idącej intymności obu stron – nadawcy i odbiorcy komunikatu. Dążę do zachowania tej kruchej i ulotnej wartości miejsca, bez ingerencji w nią.

Dariusz FODCZUK: Uważam, że oddolnie organizowana kultura być może jest jedyną szansą dla sztuki i artystów. Nie mieliśmy chyba jeszcze czasu, żeby się oswoić z myślą, że będziemy pokazywać sztukę w halach targowych, upadających sklepach, kawiarniach, i marketach. Gwałtowne i dramatyczne zmiany, jakie dokonują się wskutek ekonomicznych transformacji, jak i wskutek pandemii, dają znać o sobie między innymi w formie zamierających i opustoszałych miejsc handlu i biznesu. Czasy, które nastały, każą myśleć inaczej o przestrzeni publicznej, architektonicznej funkcji sklepów, restauracji, marketów, biur, itp. Szukanie kontaktu z odbiorcą poza naznaczonym politycznie obszarem, poza oficjalnym obiegiem, umieszczanie prac i działań, w miejscach, gdzie mają do nich dostęp zwykli ludzie, ze względów politycznych i pandemicznych uważam w chwili obecnej za jedno z najważniejszych wyzwań.

Łukasz SUROWIEC: Hala jest miejscem, w którym zorganizowany jest handel. Zaobserwowany przeze mnie model wymiany dóbr i usług, oparty został na ideach „wolnego handlu”, towarzyszącym zmianom ustrojowym lat 90. Gdynia oczywiście nie jest wyjątkiem. W Rzeszowie, miasta, z którego pochodzę takim miejscem jest plac o znamiennej nazwie: pl. Balcerowicza. Dla mnie jako artysty, jest to wyjątkowe środowisko do pracy badawczej i twórczej związanej z epoką późnego kapitalizmu. Hala to miejsce, w którym możemy doświadczyć żywej historii, dająca szansę „praktyką niemocy” na swój własny interes. Posługując się określeniem Tomka Rakowskiego mam na myśli zarówno kupców jak i artystów, którzy korzystając z okazji zajmują puste stoiska po sprzedawcach. Taka sytuacja przefiltrowana przez nową estetykę produkcji, handlu i usług opatrzona jest jednak sporym poczuciem wstydu – kupców za kiepski interes, artystów za udział w procesach gentryfikacji.


Gdyńskie Hale Targowe na czas trwania festiwalu przeobrażą się w ogromną halę wystawienniczą. Efekty kilkumiesięcznej współpracy twórców zaangażowanych w projekt oscylują pomiędzy fascynacją historiami poszczególnych kupców, stanowiącymi niepowtarzalną wartość tego miejsca, a refleksją nad ponadczasowością realiów ekonomicznych tu panujących, będących niejednokrotnie reliktem przeszłości. Wernisaż odbędzie się 3 lipca w godz. 10:00 – 14:00. W dniach 8.07-10.07 między godziną 10:00 a 13:00 zapraszamy na performance autorstwa Alicji Nowicz pt.: „Wielka Wędka Szczęścia”. Artystka odczyta i spełni marzenia uczestników. Ich materialnym odzwierciedleniem będą produkty z hali.
Wystawa będzie dostępna w godz. 8:00 – 19:00.

patrner:

kuratorzy

Dariusz Fodczuk

Dariusz Fodczuk

Artysta wizualny, performer. Jego działania odwołują się do poczucia godności i wolności, przybierając często formę krytycznego sprzeciwu wobec kontroli w sztuce, kulturze i jej instytucjach.W realizowanych na przestrzeni lat pracach video i instalacjach zajmuje stanowisko wobec rasizmu i antysemityzmu. W swoich ostatnich działaniach podejmuje często temat pracy rozumianej jako podstawowy element ...

Pełne bio

Alicja Nowicz

Alicja Nowicz

Pracuje w wielu mediach (performance, instalacje wideo, ceramika, malarstwo, rysunek). Uosabia osobowości, które tworzą równoległe biografie i angażują się w wielorakie konteksty społeczne (Beati Jolanda Niesyta, Radek Morszczuk).Tworzenie narracji, balansowanie między fikcją a rzeczywistością, humorem i powagą są dla artystki nieodłącznymi elementami pracy. Posługuje się paradoksem ...

Pełne bio

Wojtek Radtke

Wojtek Radtke

Artysta multimedialny. Rzeźbiarz, malarz, reżyser, performer, fotograf, designer, scenograf, myśliciel, rekonstruktor, poszukiwacz sensu, majsterkowicz, smakosz. Organizator festiwali/eventów/spektakli. Lider convivium Slow Food Pomorze. Absolwent ASP w Gdańsku. Student Szkoły Doktorskiej ASP w Gdańsku. 

Pełne bio

Joanna Rzepka

Joanna Rzepka

Artystka, kuratorka, edukatorka. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu oraz Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opavie (CZ).Obecnie doktorantka na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jej twórczość artystyczna przenika się z działalnością kuratorską i inicjowaniem przestrzeni kreatywnych sprzyjających współpracy. Wr...

Pełne bio

Łukasz Surowiec

Łukasz Surowiec

Jest artystą interdyscyplinarnym, rzeźbiarzem, performerem, twórcą filmów wideo, autorem akcji społecznych. W swoich obiektach i interwencjach artystycznych Surowiec wnika i bada aktualne stosunki społeczne, podejmuje również zagadnienia historyczne i polityczne.Absolwent Wydziału Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu ora...

Pełne bio

Monika Szpener

Monika Szpener

Zajmuje się szeroko rozumianą rzeźbą i działaniami przestrzennymi, tworząc interdyscyplinarne instalacje, monumentalne obiekty czy prace typu site-specific i re-design.Inspiracją dla jej realizacji, niezależnie od tego, jak mocno wchodzą w dyskursy kulturowe, jest subiektywny, osobisty i sensualny stosunek do rzeczywistości. Wykonała szereg dedykowanych projektów artystycznych dla podmiot&o...

Pełne bio